Odpowiedź brzmi nie, na stronie internetowej nie powinno umieszczać się adresów e-mail. Dlaczego? Właśnie na to odpowiem, a dodatkowo podam jak zaradzić temu problemowi, bo przecież kontakt mailowy z każdą firmą powinien być.
Dlaczego nie należy umieszczać adresów e-mail na stronach internetowych?
Będzie pewna historia, o mnie, bo ja umieściłam e-mail na stronie internetowej, w naiwnej wierze, że wykorzystają go moi klienci. Po pierwszym tygodniu od publikacji pojawiły się pierwsze maile. Od Pana Ryszarda sprzedającego ubezpieczenia, dealera samochodów, profesjonalnych tłumaczeń. Następne tygodnie i liczba maili rosła. A to jak się odchudzić, jak zrobić fortunę w jeden tydzień i tak dalej. Spam rozrastał się, po roku każdego dnia dostawałam tyle maili, że odsortowanie spamu od właściwej treści zajmowało pierwsze 15 minut mojej pracy. Potem było jeszcze gorzej, aż pewnego dnia usunęłam mój adres e-mail: i ze strony internetowej, i z serwera pocztowego.
Jak to się dzieje, że spam na skrzynkach pocztowych rośnie?
Reklama dźwignią handlu, a wysyłanie maili ofertowych na konta firmowe typu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. jest zgodne z prawem. Każdego dnia marketingowcy dużych firm przeglądają tysiące stron internetowych w poszukiwaniu takich maili. Co więcej, adresów tych szukają też roboty, czyli specjalne programy. Sukcesywnie przeglądają one domeny i odszukują w kodzie źródłowym ich witryn coś ze znakiem ‘@’ – czyli adres mail. Adresy trafiają do bazy i każdego dnia, tygodnia następny automat wysyła do nich promocyjne maile.
Jak sprytnie umieścić kontakt e-mail na stronie internetowej?
Można to zrobić na dwa sposoby: jeśli koniecznie chcemy aby mail ten widniał na stronie – zróbmy mu zdjęcie i umieśćmy na stronie obrazek, nie tekst. W ten sposób ustrzeżemy się przynajmniej przed robotami automatycznie wyszukującymi maili
Drugi sposób – bardziej efektywny – umieśćmy na stronie Formularz kontaktowy. Zespół pól edycyjnych do wpisania i wysłania wiadomości. Informacja o mailu w takim formularzu jest zaszyta i mało oczywista dla robotów, bo zapisana np. bez ‘@’. Formularz dodatkowo zabezpieczmy mechanizmem Capcha w ten sposób będzie on nie do zdobycia (przynajmniej tego zautomatyzowanego), a na naszą skrzynkę nie będzie przychodził spam
Sprawdziłam, działa niezawodnie i nie powoduje spamu
Monika Puczyńska
blog Moniki Puczyńskiej, m3p.pl