Baza wiedzy m3p

Skuteczna Strona Internetowa – kluczem do Twojego sukcesu

Jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie swojej strony na pewno będzie Ci potrzebne kilka narzędzi SEO. Spróbuję przybliżyć, które są najważniejsze i od których zaczęłabym przygodę z SEO. Narzędzi jest bardzo dużo i pewnie o wielu tu nie napiszę, traktuj to jako absolutne minimum

Po pierwsze Search Console

Jeśli w Polsce pozycjonuje się pod wyszukiwarkę Google, to na pewno na pierwszym miejscu musisz mieć narzędzie SEO marki Google. Jest nim Search Console. Narzędzie to przedstawi Ci dane o Twojej witrynie, w szczególności

  • jej skuteczność – raporty, liczba kliknięć, wyświetleń
  • jej stan – na ilu podstronach są błędy
  • jej zaindeksowanie – mapa witryny, wykryte adresy URL
  • jej dostosowanie do urządzeń mobilnych

Search Console wymaga umieszczenia specjalnego pliku w głównym katalogu Twojej witryny. Plik dostaniesz podczas rejestracji. Jest on potrzebny choćby dla zweryfikowania czy witryna jest Twoja. Po zweryfikowaniu warto podać lokalizację mapy witryny, aby narzędzie mogło dostać się do każdej podstrony i żadnej nie pominąć, spośród tych istniejących i tych nowych.

TRENING: zarejestruj się w narzędziu Google Search Console, następnie przeprowadź autentyfikację za pomocą pliku Google. W końcu podaj link do mapy witryny. Po jakimś czasie powinny zacząć się pojawiać statystyki dotyczące Twojej strony.

Narzędzia sprawdzające jakość witryny

W poprzedniej części wymieniłam kilka informacji dotyczących tego, jak powinna wyglądać i co mieć Twoja strona, aby była lepiej pozycjonowana. Zapewne część już zrobiłeś, ale czy do końca? Sprawdźmy to! Programów do sprawdzania poprawności jest trochę, ja używam dwóch (wcale nie mówię, że najlepsze). Program woorank wymaga podania URL, piszesz po prostu swój adres witryny typu „moja.pl” i wybierasz przycisk „Try it for free”. Jeszcze chwila, a program wyświetli, co jest dobre, co jest do poprawienia i ile masz błędów. Drugim programem jest SeoSiteCheckup. Moja strona wcale nie jest taka idealna, dlatego nie przejmuj się, jeśli zobaczysz niski wynik. Sprawdź, co możesz poprawić i to popraw.

TRENING: no już chyba wiesz ;-) . Wklep teraz w przeglądarce seositecheckup i sprawdź swoją stronę. Następnie rozplanuj poprawę jakości witryny.

Statystyki przydatne w SEO

Na moim komputerze zainstalowanych jest kilka innych narzędzi SEO. Screaming Frog SEO sprawdza mi linki wewnętrzne i zewnętrzne na mojej stronie. Dodatkowo pokazuje tytuły stron, meta definicje, nagłówki i inne elementy ważne z punktu widzenia SEO.

Można też zobaczyć takie narzędzia jak SEOquake, popularne Ahrefs czy Majestic. Uważam też, że należy zainstalować wtyczkę HTML validator i sprawdzać poprawność kodu HTML. Na Twoich stronach raczej nie powinno być błędów – to na pewno nie spodoba się Googlowi. Ostrzeżeń czasem nie unikniesz, szczególnie, jeśli Twoja strona jest rozbudowana i wykorzystujesz szablon.

Mój pierwszy wynik na SeoSiteCheckup był poniżej 50%, od tego czasu dużo poprawiłam i pracowałam nad witryną, jest o wiele lepiej i tego Ci życzę
Monika Puczyńska

blog Moniki Puczyńskiej, m3p.pl