Baza wiedzy m3p

Zaprojektuj system menu

Nawigacja strony internetowej kojarzy się przede wszystkim z systemem menu, ale nie jest to jedyny sposób na powiązanie treści na stronie internetowej. Przeczytaj jak jeszcze można połączyć treści Twojej witryny WWW.

Systemy menu strony internetowej

Zaprojektowanie przyjaznego menu strony internetowej to ważne zadanie. Jeśli dysponujesz garścią podstron to sprawa jest jasna, tworzysz jedno menu na górze strony i już. Co jednak jeśli jest tego więcej? Oto moje wskazówki:

  1. Popularniejsze są menu poziome na górze strony
  2. Unikaj serwowania dwóch menu: poziomego na górze strony internetowej oraz pionowego w lewej belce. Czy sam nie gubisz się na takich stronach?
  3. Menu jest stałe dla wszystkich podstron! Zdezorientujesz użytkownika jeśli menu będzie się zmieniało w zależności od aktualnego położenia
  4. Nie zagłębiaj opcji w nieskończoność. Menu, podmenu, pod-podmenu. Basta tyle wystarczy. Jeśli potrzebujesz więcej, to najlepszy powód, aby jeszcze raz przeprojektować menu
  5. Stosuj przejrzystą szatę graficzną bez zbędnych wodotrysków

Ze strony głównej do innych podstron WWW

Oprócz tradycyjnego menu, na stronie głównej powinien się znaleźć przegląd najważniejszej zawartości strony internetowej. Za pomocą grafiki, ozdobnych belek, przeglądu tekstów kieruj użytkownika do tego, co najważniejsze np. podstrony z ofertą, kontaktem

Dzielenie zawartości strony internetowej na kategorie

Pewne części strony internetowej warto skategoryzować i wpisać do menu nazwy kategorii. Po wybraniu kategorii ukazuje się lista artykułów przypisanych do niej. Tak warto zorganizować blog lub bazę wiedzy, a także FAQ. Oto kilka podpowiedzi:

  1. Dzieląc na kategorie myśl jak czytelnik, a nie jak twórca
  2. lista artykułów kategorii powinna być posortowana. Obmyśl strategię: od najnowszego? On najpopularniejszego?
  3. Zrób Top10, koniecznie z liczbą odsłon o ile tylko ta jest przyzwoita
  4. Rozważ listę polecanych artykułów, polecane traktuj jako obecnie kluczowe dla Twojego biznesu
  5. Wspomnij o swoim blogu / bazie wiedzy na stronie głównej, np. „artykuł tygodnia”

Aby czytelnikowi było łatwiej – linkowanie wewnętrzne strony internetowej

Czytelnik Twojej strony właśnie przeczytał z ciekawością jeden z Twoich artykułów, być może chce więcej. Dlaczego nie umieścić przy danym artykule odsyłaczy do innych, podobnych artykułów? Na linkowanie wewnętrzne dobrze patrzy też Google. Pozycja strony internetowej może wzrosnąć przy zastosowaniu dostatecznego linkowania wewnętrznego.

Breadcrumbs, czyli gdzie ja właściwie jestem?

Okruszki chleba (ang. Breadcrumbs) powinny się znaleźć na każdej stronie. Jest to ścieżka względem strony głównej, pokazująca gdzie teraz jesteś. Umieść ją na swojej stronie internetowej. Twój czytelnik poczuje się z nią bardziej komfortowo.

Dobre menu siłą Twojej strony internetowej!
Monika Puczyńska

blog Moniki Puczyńskiej, m3p.pl