Baza wiedzy m3p

strony WWW - jak przygotować się

Strona Internetowa to coś więcej niż tylko wizytówka w sieci. Jest Twoim głosem i pomaga w zdobywaniu nowych klientów. Jeśli zostanie dobrze przemyślana, dobrze zaprojektowana i napisana będzie najlepszą Twoją reklamą. Dlatego uważam, że stworzenie strony Internetowej to praca dla dwojga. Nie powinien zajmować się nią tylko informatyk implementujący stronę. Musi on mieć jeszcze Twoje wsparcie. Jak więc przygotować się do stworzenia dobrej witryny?

Grupa docelowa i cele dla mojej witryny

Brzmi to jak frazes, ale niestety pierwszym krokiem w tworzeniu dobrej strony Internetowej jest poznanie grupy docelowej. Od oczekiwań klientów, ich sposobu postrzegania świata, będzie zależeć treść na stronie, grafika oraz układ witryny. Na tej bazie należy zastanowić się nad celami i zadaniami dla swojej strony. To pozwoli rozplanować treści i grafikę, zredagować odpowiednie teksty, dobrać zdjęcia. Zdefiniowanie celów witryny oraz grupy docelowej daje jasny obraz tego, co powinno być wyróżnione w witrynie. Jeśli wiemy już „jak?”, teraz czas na „co?”

Co będzie zawierać Twoja strona WWW?

Najważniejsze są dane podstawowe, takie jak informacja o firmie i jej pracownikach, oferta, informacja o wykonanych projektach, partnerach. Obowiązkowe są dane kontaktowe, mapka Google i zdjęcia oraz informacje uwiarygadniające nasz biznes. Co jeszcze? To już zależy od Ciebie.

Co będzie wyróżniać moją stronę internetową?

Dobrze jest sprzedać na stronie trochę swojej wiedzy. Przyda się blog lub FAQ czyli często zadawane pytania. Warto na stronie odpowiedzieć na pytania: czym zajmuje się firma, czy jest dobra w tym co robi, czy można jej zaufać, jak załatwi moją sprawę. Dobrze jeśli strona buduję Twoją pozycję na rynku i przedstawia Cię jako eksperta branży.

Pomyśl o swojej konkurencji. Pomyśl w czym jesteś wyjątkowy, dlaczego Twój biznes jest lepszy od niej. Wyróżnij to na stronie! Pomyśl o wyjątkowym miejscu w witrynie i wyjątkowej grafice. Twoja unikalna oferta jest Twoją siłą.

Czas na słowa kluczowe

Ile czasu Tobie to zajmie? Minutę, pięć minut? Hm, mi zajęło godzinę, po tygodniu następną, ale jak pewien znany specjalista SEO powiedział, że jemu zajmuje to duuużo dłużej, zawstydziłam się i właściwie do dziś szukam fraz kluczowych. Bo główne frazy wymyślić jest prosto, tylko niestety cała nasza konkurencja się na nie pozycjonuje. Dlatego trzeba pomyśleć o niszowych frazach kluczowych i na nie też pozycjonować swoją stronę. Znajdź więc wstępne frazy kluczowe. Następnie spróbuj je uszczegółowić, aby dokładniej przedstawiały Twój biznes. Potem szukaj inspiracji w Google AdWords, na stronach konkurencji, pytając znajomych.

Odwzorowanie słów kluczowych w treści z pewnością wywoła rewolucję w Twoim postrzeganiu strony internetowej. Pamiętaj zmiana koncepcji podczas fazy planowania niewiele kosztuje. Należy zrobić to właśnie teraz

Małe szczegóły stworzą wielką witrynę

Wielką, w rozumieniu doskonałą. Co potrzebujesz jeszcze? Szukaj inspiracji na innych witrynach, część z nich powstała na doświadczeniach biznesowych. Może potrzebujesz galerii z realizacjami, może tabeli przedstawiających opcje Twoich usług, może wyszukiwarki, formularzy, aktualności.

Uff, mamy prawie wszystko. Jeszcze tylko logo, slogan reklamowy, kolorystyka. Fazę przed-projektową uważam za zamkniętą.

Wreszcie Projekt strony WWW

Teraz można zaprojektować stronę główną i podstrony Twojej witryny. Od teraz informatyk będzie przejmował pałeczkę. Zacznijcie razem od menu, a potem skupcie się na stronie głównej. Na stronie głównej klient powinien dostać przedsmak całości. Będzie tam zatem informacja o treściach serwisu, zawartości podstron, podstawowych danych teleadresowych. Strona główna powinna być przejrzysta, prosta w odbiorze, przystosowana bardziej do skanowania wzrokiem niż do czytania. MUSI być ładna i przyjemna, z ciekawą grafiką, z przezroczystościami, animacjami. Musi wywrzeć wrażenie na Twoim kliencie. Nie zgadzam się z opinią, że strona główna to taka okładka do książki lub co gorsza spis treści. Ona musi być jak zwiastun filmu – niezwykle wciągająca i zapierająca dech.

Oto moja koncepcja planowania i projektowania strony. Zdaję sobie jednak sprawę, że mój klient nie znajdzie na to czasu. Mogę więc nie tylko zaprojektować stronę ale też ją zaplanować razem Z Tobą na pierwszym bezpłatnym spotkaniu. Takie spotkania realizuję we Wrocławiu w dowolnym dla klienta miejscu oraz przez Skyp'e dla klientów z całej Polski.

Zapraszam
Monika Puczyńska

blog Moniki Puczyńskiej, m3p.pl