Baza wiedzy m3p

Domena i hosting dla e-sklepu

Nazwa domeny jest bardzo ważna bo wpływa na popularność sklepu internetowego. Jeśli Twoja firma nie jest znana, lepiej w nazwie domeny umieścić nazwy produktów które sprzedajesz, np.: zoologiczny.pl, majsterkowanie.pl. Polecam wybór domeny .pl, jeśli tylko handlujesz w Polsce.

Wybór hostingu wpłynie na szybkość pracy Twojego sklepu. Pamiętaj, że sklep który wolno działa, nie zjedna sobie klientów. Należy sprawdzić czy dany silnik sklepu, np. Magento, może być zainstalowany na danym hostingu i jaka jest sugerowana ilość artykułów w sklepie. Myśl przyszłościowo. Teraz może planujesz 1000 produktów, ale kiedyś z pewnością rozszerzysz Swoją ofertę.

Skórka czyli temat czyli szablon sklepu internetowego

Następnym dylematem jest wygląd sklepu. Sam silnik Magento czy PrestaShop nie polecam. Nie chcesz aby Twój e-sklep wyglądał „biednie” i w dodatku jak większość innych sklepów internetowych. Wybierz skórkę, aby Twój sklep internetowy był wyjątkowy. Dobra skórka musi oczywiście kosztować, co za darmo to zazwyczaj przynosi kłopoty.

Katalog produktów w e-sklepie

Dobrze zaplanuj też co będziesz sprzedawał, jak podzielisz to na podkategorie. Czy będziesz chciał dodatkowe opcje do produktów? Może wybierzesz sprzedaże krzyżowe, polecane produkty, porównanie produktów lub zaawansowane wyszukiwanie. Dowiedz się koniecznie czy silnik sklepu udostępnia wszystkie funkcje, które potrzebujesz. Zlecając tworzenie e-sklepu powinieneś wiedzieć dokładnie jakich funkcji oczekujesz.

Metody płatności oraz dostawa w sklepie internetowym

Jak klienci sklepu internetowego będą mogli zapłacić za towar? A jak ty lubisz płacić? Możliwość płacenia przelewem to standard, lecz jeśli klientom się spieszy, może będą woleli szybkie płatności typu PayU.

A jak paczki z Twojego e-sklepu będą transportowane do odbiorców? Zapracowany wybierze paczkomaty, wygodny – kuriera, a ktoś z małej wioski – pocztę. Pomyśl o grupie docelowej e-sklepu i na tej podstawie zbuduj politykę płatności i wysyłki.

I najważniejsze: co zrobić aby sklep był widoczny w sieci

Zarys kampanii reklamowej powinien być wymyślony już teraz. Jeśli chcesz aby Twoje produkty były także na portalach aukcyjnych lub w porównywarkach cen, to będzie to miało wpływ na proces tworzenia sklepu. Im więcej przewidzisz, tym lepiej dostosujesz e-sklep do potrzeb Twojego biznesu.

Czy zrobiłeś już biznesplan?

No właśnie, pewnie nie. Ale niestety musisz się nad tym zastanowić. Nad ryzykiem, kosztami sklepu i opłacalnością przedsięwzięcia. Wykonanie sklepu będzie Cię kosztować nie tylko w sensie pieniężnym. Włożysz w to mnóstwo swojej pracy. Aby nie poszło to na marne. Pomyśl o biznesplanie. W swoim kolejnym artykule napiszę kilka słów o wydatkach związanych ze startem sklepu oraz opłatami generowanymi przez e-sklep.

Życzę Ci trafnej analizy wstępnej Twojego e-sklepu oraz sukcesów w branży e-commerce
Monika Puczyńska

blog Moniki Puczyńskiej, m3p.pl